Wednesday, June 30, 2010

orang yang tak ada internet lagi susah



one word, sucks!



dulu pernah Encik Muli menulis mengenai ketidakpuasan hati nya terhadap Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional Malaysia (PTPTN). dan kali ini giliran aku pula.



pertama, kena beli no pin dekat BSN. tak kisah sangat, sbb kt KKB ni hampir semua bank ada. dan lagipun ayah yang beli.

kedua, daftar di http://epinjaman.ptptn.gov.my/. daaaaan di sini laah timbul masalah jiwa.
webpage yang sepatutnya di buka, tidak dapat dibuka. cuba punya cuba, lebih sepuluh kali cuba untuk mendaftar sebagai pengguna kali pertama. tak jugak dpat dapat.

oooo, rupa2nya aku dpt maklumat kena bukak browser Internet Eplorer 6 (IE) dan ke atas.

okey, fine. baiklah. cuba lagi.

dgn harapan setinggi Gunung Everest, aku cuba lagi.


keputusannya?

NEGATIF.
dank!

kata tadi guna BROWSER INTERNET EXPLORER ENAM DAN KE ATAS sekarang apacer? tak boleh jugaaak beb.

masa tu baru pukul 4.15pm. rasa2 orang belum punched card kaan?
dekat situ diberi talian HOTLINE : 03-2092 7788
mmg HOT. langsung x boleh lepas. enganged.

100 kali refresh pun website still kosong. apakaaaaaah?!


lalu aku cuba bertanya kepada member yg sudah selesai mengisi borang.

namun org lain yang respon dulu.



statement :

'dah daftar PTPTN? aku x boleh daftar dohw. web page die x boleh bukak. kau buat mcm mane?'



respon:
1. tak payah daftar, guna MAS je.
2. kawan aku kata mmg x boleh guna Firefox, kena guna IE
3. semalam aku pun tak boleh bukak, tapi aku pegi cc depan rumah aku tiba2 boleh! ajaib!

*aku tak suka respon nombor satu, sbb ianya respon yang menyakitkan hati.
utk pengetahuan, 'MAS= mak ayah support'. aku dah laaa tgh emo sbb tak boleh masuk webpage tu, lepas tu ditambah lagi dgn respon yang menyakitkan hati buat aku geram dan menyampah.

boleh fikir logik tak sebelum komen. kalau mak ayah aku boleh support sepenuhnyaaaa tak payah laaa aku pening kepala, sakit jiwa, sakit hati nak isi borang YANG HANYA BOLEH DIISI DIATAS TALIAN SAHAJA. *faham faham bila aku dah guna CAPS tu*


nak mintak orang tolong isi pun, susah gak. ada banyak hal ehwal yg hendak di isi.


kenapa kena guna IE? gila kuno.
kenapa tak boleh load? UPU punya okey je. mantap && terbaik.
kenapa date line hari ni *30/6? ade dateline ke? x tau pulak.
kenapa server anda lembab? ade org kata PTPTN miskin

rupa2nya bukan aku seorang yang mengalami masalah ini. hanya setakat yang aku tahu, hanya 2 org sahaja yang mampu mengisi dgn jayanya. yang lain, stuck sama seperti aku.




dan utk kesekian kalinya mencuba dan masih tidak berjaya. aku fed up dan putus asa
'and yes, PTPTN's webpage still sucks && the Operator too. pick up the phone laaah!'



boleh saya tanya sesuatu?

tak ada cara lainkah untuk apply mende alah ni? cara oldskool mungkin lebih berkesan isi guna borang dan pos.
sbb sepatutnya isi secara online memudahkan kerja. bukannya menyusahkan.

dan, come on laaaaah, tak still guna Internet Explorer kott?




No comments: