Friday, May 21, 2010

hujan panas




kami (aku ngan mak aku) dah beli dah makanan untuk makan malam. kamu (adik aku) nak makan apa? mak dah beli oblong, kaklong beli roti john.
alaaaaa. kenapa tak cakap tadi.
mak dah hantar msj, kamu yang x balas.
org tusyenn laaah
kamu nak apa?
nak roti john jugakk
hrm, ye lah.

dah sampai kt gerai. dekat luar hujan. lebat tapi tak ada guruh. aku duduk diam diam dalam kereta sambil dgr lagu zaman 60-an yg mak aku pasang. aku tak suka, tapi aku tak protes. aku diam, dan dengar. walaupun dalam hati rasa mcm nak je tukar channel.

pegi laa beli.
alaaa, tak naaakk.
kamu yg nak makan pegi laa beli.
tak nakk, maluuu

aku buat muka -____________-' tapi tak pandang adik aku. aku masih dengar lagu 60-an tu. setelah dipaksa baru adik aku keluar kereta dan mengorder roti john.

hisyy, macam budak2. padahal dah form 5. nak order pon malu.
adik kamuu mmg mcm tu

betul cakap mak. aku hairan, kalau aku dan mak aku tak de die beli macam mana. bolehh je beli sendiri. kalau keluar dgn kawan2 boleh je beli sendiri.
nampak adik aku jalan kearah kereta. kami hentikan perbualan.

dia masuk kereta dgn hujan masih lebat diluar sambil menutup payung dan marah2.

ada ke panggil orang 'kak'? buta ke, bod*h punya penjual.
isyy kamu ni. tak elok cakap macam tu.
ye laa, ade ke panggil kak.

aku menyampuk
die x nak panggil 'adik' sbb takut nanti org igt die nak mengorat pelanggan.
panggil la benda lain. 'miss' ke
demanding sungguh adik aku seorang ni =='

ini bukan insiden pertama adik aku marah penjual panggil die kak. sebab tu die x suka pergi beli.
aku pun selalu je pergi kedai org panggil kak. tp aku diam je. lantak lah kak ke, ape ke. jangan panggil aku mak cik sudaaa.


tapi entah lah, aku pernah fikir jugak pasal benda ni. tak die (penjual) x boleh beza, aku muda ke tua dari dia. yg pangkat pakcik2 pon panggil aku 'kak'. ape kesss?

ayah aku pun selalu mempertikaikan perkara ni. kalau nak berniaga, kena laa jaga hati pelanggan. ade ke panggil 'pakcik'. tak sesuai lah.
kalau nak jaga hati pelanggan panggil la 'abang' baru la senang sikit hati. kalau tak nak panggil abang panggil lah 'encik' ke. 'pakcik' tu pangkat kalau dah ada cucu boleh la panggil 'pakcik'.
itu rasional yang ayah berikan.

tapi kan, apa sebab peniaga adress perempuan sebagai 'kak' walaupun dia tahu perempuan tu muda?
mmg dah ada kesepakatan ke? sbb dekat mana2 pun sama.



nota: besok interview. all the best D!



No comments: