Tuesday, May 4, 2010

chef dayah



sudah pukul 12.15pm.
aku bangun dari tempat bertapa, menuju ke dapur.
aku ambil periuk nasi, isi 3/4 pot beras.
basuh 3 kali sambil selawat ke atas nabi Muhammad SAW junjungan besar.
isi air secukupnya, lalu aku letak di dalam rice cooker.
aku tutup periuk nasi dan suis ditekan.


kemudian, aku ambil 4 ekor ikan kembung kecil
sedikit garam dan kunyit ditabur.
aku goreng dlm minyak yg panas.
kemudian sambal tumis disiapkan dan dicurahkan di atas ikan yg telah digoreng tadi.

teringat emak suruh buat sup kundur.
lalu bwg putih di cekau. di chop halus halus.
dan buah kundur di belah 4, di hiris x berapa halus.
ambil periuk, panas kan minyak, tumis bawang putih.
satu cawan air dituang.
garam dan perencah 'secukup rasa' di letak secukup rasa.
dan kundur diletakkan selepas air tadi mendidih.
kacau kacau.



teringat.
kena buang kulit dulu ke tak ye?

api diperlahankan, handphone di capai
nombor emak di dail.

'mak, kaklong tgh buat sup kundur. tp nak tanye, kena buang kulit dulu ke tak payah?'
'buang dulu kulit'
'hah? ye ker?'
'dah masak dah kot'
'nak buat mcm mana, kamu dah letak dulu. bukan nak tanya mak tadi'
'hehheee, lupa lah. rasa mcm tak payah kupas'
'terpaksa la makan mcam buah tembikai'


erk =='

.fail.

15 comments:

farhanah mudzir said...

k.dayah..
sgt klaka..

nabilahidayah said...

adeyh. sbb ada kulit buah tuh, nak maakn pon malas. HAHAHA

msvyl said...

fuyoh! cayalah dayah...hehe=)

nabilahidayah said...

caya ape kebende nyeee. hari ni fail. hahaha

ira said...

haha..baru nk puji..tbe2 fail plak,..haha..

nabilahidayah said...

fail, sbb x buang kulit. ARGHH.

Kelon Eric Bana said...

kau sampai blog aku sbb gugle Dayah or D ka?

nabilahidayah said...

hahaha, bukan laah. main bukak bukak link je.

syira said...

HAHAHAHA.
arla kak dayah , sket je salah .
ta kopek kulit je .

tros FAIL !
kesian je .

nabilahidayah said...

hahahhaa :)
tu laa pasal

msvyl said...

haha...at least niat tu da baek nk masuk dapur! =D

nabilahidayah said...

mmg hari2 kena masuk dapur pon =='

msvyl said...

wah! bagus! dh dpt idola baru..=)

nabilahidayah said...

hahaa, jom masakkk!

msvyl said...

jom! msk air j tau...