Wednesday, August 24, 2011

Kurang Air



#WW aku dah post. Yang previous post. Tak puas lahhh, aku still nak tulis something gak. Muahaha.

Kadang kadang tak faham jugak blogger ni kannn. Kata 'wordless', tak perlu kata kata.
Kau letak gambar pastu publish je lah.

Tak perlu caption bagai bagai.


Semalam aku jumpa resepi Puding Karamel dekat iluvislam. Sumpah aku teringin nak buat.

Telur    
Susu    
Gula    

Semua bahan asas ada. Bahagia hati aku kejap.

Dia kata kena bakar. Fine. Oven pun ada. Tapi dia nak aluminium foil.
Alamak. Tak adaaaa. Tak apalah, aku decide nak buat jugak.



1. Sediakan Karamel dulu. Gula dimasak dgn air sampai keperangan.

Bukak api, letak gula + air sikit. Kacau kacau. Kacau lagi.
Tapi tak perang perang.

Aku ambil keputusan, sbb dia tak perang lagi. Aku pun tuang dalam tray pembakar tu.



Then sambung baca resepi, laptop atas meja makan.

'Masukkan gula untuk karamel ke dalam periuk dan air sedikit demi sedikit.
Air tidak perlu terlalu banyak tetapi jangan pula terlalu sedikit. 
Gunakan api yang sederhana besar, kacau gula didalam periuk tersebut sehingga berwarna keperang-perangan dan tidak terlalu pekat.'




AMAGAD. Tambahkan air sikit, sikit. Aku tak buat step tu!


Aku pun tgk balik gula dalam tray aku. 




Dia dah start mengeras. Daaaang!






Dah jadi gula gulaaaa lah pulak.








Simpan telur, simpan susu. 


Masa utk membuang karamel yang dah jadi gula gula tu.
Gigih gila, nak buang gula keras tuu.


Susaaaah tauu tak.


Langkah ini perlu utk tutup bukti. Supaya mak tak tanya 'Apa yang dah kamu buat??'




dengan segala usaha gigih, aku berjaya mengcungkil semua gula keras tu.












Puding Karamel;  FAIL.








Pukul 5.30pm mak balik.


'Mak, tadi kaklong ingat nak buat Puding Karamel'
'Isyy, toksah laaa. Ingat senang ke nak buat'
'Kaklong tgk resepi dia kata senang je.'
'Habis tu kamu buat ke?'
'Tak buat pun. Aluminium foil tak ada'







No comments: