Monday, September 5, 2011

Aku ingat Malaysia dah kena tawan dengan Jepun sekali lagi dah masa tu


Dalam dalam banyak banyak perkara perkara yang berlaku musim musim rayaaa ni. Aku paling tak suka dua benda.


1. Mercun

Setengah orang kata, 'Tak rayaa lah, tak ada mercun'

Badigol samdol sekalian,
Lu ingat lu sorang je ke duduk dalam taman perumahan tu?
Kalau lu duduk dalam hutan belantara, pendalaman Himalaya ke lu nak main mercun ke bom ke tak apalah.

Tak fikir anak orang nak tidur ke baaai?

Nanti lu kawin, lu ada ada anak kecik. Nak tidur.
Aku cucuh mercun baling dalam rumah kau baru kau boleh?

Fine lah, aku tak ada anak kecik pun. Tapi consider laaaa baaaai.
Dah tengah tengah malaaam, dah sunyi. Tok, nenek, mak menakan (baca: mak sedara) , pak menakan (baca: bapak sedara), anak buah bagai bagai nak tiduur baaai.
Siang dah penat melantak sebab raya,
Siang dah penat urus rumah sebab ada orang nak datang beraya
Orang nak tidur dgn tenaaang laaa waktu malaam tu.

Cikgu wa ajar dulu, malam malam bunyi akan jadi lebih clear, sbb malam sejuk, sound wave travel slower.
jadi bunyi akan jadi lebih kuat.


Ada satu malam tu, wa dengan family wa tengah syioooook tidoq, tiba ada malaun mana entah main mercun.

Kalau setakat mercun bunyi 'pop popp pop' tak apaa lah kann.
Ini bunyi macam bunyi Bomb.
Aku ingat Malaysia dah kena tawan dengan Jepun sekali lagi dah masa tu.
Dalam hati aku cakap, 'Aku tak naaak makaaaan ubi kayuuuuuu weyhhhh. Aku nak makan Nasi Tomato Ayam berempaaaaah weyhhhh'

Kali ketiga bunyi lagi aku macam nak keluar rumah jerit,

'Oy, BABI LAAAAAAAAAAAAAAH!'

*sebut babi tak haram, makan @ pegang babi baru betul haram


Aku panaaaaas hati betul laaaah.

'Nak main mercun boleh. Lu cucuh lu punya mercun, lu baling dalam rumah lu. Amacam?
Bunyi dia confirm lagi mahsyuk dari lu baling dekat padang sebelah rumah gua.'


Elok orang macam ni, lahir tahun perang dunia kedua.
Boleh lah jugak masuk tentera, pergi bom sama Jepun tak pun British, bom Komunis pun bagus gak.
Tak de lah Tanah Melayu di jajah.


2. Traffic 

Accident sikit je, tapi jam sampai dekat 5-6 kilometer. Biasalaaah, rakyat Malaysia kan prihatin.
Tolong tengok kan aje.

Kadang kadang, tak ada apa2 pun. Tapi tersangkut gaaak sampai setengah jam.
Masaaak masaaak.

Aku senang je, bukan aku yang drive pun kannn.
Tidur laaaa jawabnya.
Tak larat aku tersengguk sengguk.

'Sorry lerrr ayaaah. Tak dapat den nak nolongnyeeer'

Salah satu prinsip yang aku pegang,
'Tidur dapat mempercepatkan masa.'

Jadi utk mengisi masa luang yang ada di dalam kereta. Marilah tidur.



Satu lagi, yang ada kereta mahal mahal, motor besar.
Hamboiyhh. Berlagaaak mak aaaih.

Nak lajuuuu kauuuu je.
Ayah aku bayar tol jugak laaah, samdol.

'Asal kau nak lajuuu je? Sakit perut nak berak ke?'


Yang texting, yang guna telefon masa driving pun aku menyampah jugak.
Dah laaa kau tu tgh texting, duduk lane kanan. Kau duduk laaaa lane kiri.
Tak kacau hidup orang lain.




Yang dua ni aku paling tak suka.
Tapi kalau hulur duit raya, dapat makan yang tu aku cukup suka.
Muahahaha.


Selamat Hari Rayaa, 2011!

Maklong's new house @ Jitra (credit to Pakcik Wira Masputeh FotoVideo)

No comments: