Saturday, March 3, 2012

Nasi sepinggan, hati sekeping


Habis kelas aku bergegas ke KL sentral utk pulang ke KKB.


Sesampai dirumah.

Ku cium tangan mak.
Aku bukak tudung saji.

Kecewa. Takkan ni je.

'Mak! Ni mak masak ke beli?'
'Beli!'
Dari bilik mak jerit.

Alaaaaaaaaaaa. Beli?

'Mak masak lagi sedaaaap! Kenapa beli je?' jerit aku.
Bukan jerit anak derhaka, jerit khuatir mak tak dengar.

'Tak dan nak masak. Bangun pukul 6.30 itu ini itu ini tup tup dah pukul 7.15am. Nak mandi, nak pi office lagi.'

Aku cuba memahami situasi Emak.
Tapi masih....

Aku pandang lauk.
Kecewa.

'Ni je?'


Mak masak lagi sedap. Ngomel aku dalam hati.

Demi perut yang berkeroncong.
Ku senduk nasik dan lauk.

Masih rasa terkilan di hati.

.......



Hati kanan: Engkau Dayaah, 
kalau kena campak duduk Afrika ke, 
India ke  mana baru kau tau  nilai sepinggan nasik
dengan lauk tak seberapa tadi tu.

Hati kiri: Tapi aku dekat Malaysia kan?


No comments: